4.3 Кодування компонентів Активності та Участі (Спеціальні правила кодування компоненту)

Дефініції (визначення)

Активність – це виконання завдання або дії особою. Участь означає залучення до життєвої ситуації. Обмеження активності – це труднощі, які може мати особа при здійсненні діяльності. Обмеження участі – це проблеми, з якими людина може зіткнутися у життєвих ситуаціях.
Класифікація Активності та Участі є єдиним списком доменів.

Використання кваліфікаторів здатності та виконання
Активність та Участь кодується двома кваліфікаторами: кваліфікатором виконання, який займає позицію першої цифри після крапки, та кваліфікатор здатності, який займає позицію другої цифри після крапки. Код, який ідентифікує категорію у списку Активність та Участь, і два кваліфікатори формують загальну інформаційну матрицю. 

Кваліфікатор виконання описує те, що робить людина у своєму поточному середовищі. Оскільки поточне середовище створює соціальний контекст, виконання, записане цим кваліфікатором, також може розумітись як «залучення до життєвої ситуації» або «живий досвід» людей у контексті свого реального життя. Цей контекст включає фактори навколишнього середовища, тобто всі фізичні, соціальні аспекти та взаємовідносини із людьми. Ці особливості поточного середовища можуть бути закодовані, використовуючи класифікацію Факторів навколишнього середовища.

Кваліфікатор здатності описує здатність особи виконувати завдання чи дію. Ця конструкція має на меті вказати найвищий можливий рівень функціонування, який людина може досягти в певному домені у певний момент. Щоб оцінити повну здатність особистості, потрібно мати «стандартизоване» середовище, щоб нейтралізувати відмінності впливу різних середовищ на здатність людини. Це стандартне середовище може бути: (а) фактичне середовище, яке зазвичай використовується для оцінки здатності в умовах тестування; (б) у випадках, коли це неможливо, передбачуване середовище, яке, як видається, може мати такий самий вплив. Це середовище можна назвати «уніфікованим» або «стандартизованим» середовищем. Таким чином, конструкція здатності відображає обґрунтовану здатність особистості в умовах навколишнього середовища. Це коригування повинне бути однаковим для всіх людей у всіх країнах, щоб забезпечити можливість міжнародного порівняння.
Точніше, характеристики уніфікованого або стандартизованого середовища можуть бути закодовані за допомогою компонента Фактори навколишнього середовища. Розрив між 
здатністю та виконанням відображає різницю між впливом існуючих та рівноцінних середовищ і, таким чином, є корисним посібником можливої модифікації навколишнього середовища для покращення виконання тієї чи іншої людини.

Як правило, кваліфікатор здатності без сторонньої допомоги використовується для опису справжньої здатності особи, яка не посилюється за допомогою допоміжного пристрою або особистої допомоги. Оскільки кваліфікатор виконання відповідає поточному середовищу індивіда, можна безпосередньо спостерігати наявність допоміжних пристроїв або особистої допомоги, або бар’єрів. Характер полегшуючого фактора чи бар’єру можна описати, використовуючи класифікацію Факторів навколишнього середовища.
Необовязкові кваліфікатори
Третій та четвертий (необов’язкові) кваліфікатори надають користувачам можливість
кодування здатності з допомогою та виконання без сторонньої допомоги.

Додаткові кваліфікатори
Позиція п’ятої цифри зарезервована для кваліфікаторів, які можуть бути розроблені в майбутньому, такі як кваліфікація для залучення або суб’єктивне задоволення.

Обидва кваліфікатори здатності та виконання також можуть застосовуватись незалежно від використання допоміжних пристроїв чи допомоги сторонніх осіб, і відповідно до наступної шкали (де xxx – позиції домену другого рівня):
xxx.0 НЕМАЄ труднощів
xxx.1 СЛАБКІ труднощі
xxx.2 ПОМІРНІ труднощі
xxx.3 ТЯЖКІ труднощі
xxx.4 ПОВНІ труднощі
xxx.8 не визначено
xxx.9 не застосовується

Випадки використання кваліфікатора виконання та кваліфікатор здатності
Будь-який кваліфікатор може бути використаний для кожної з перерахованих категорій. Але інформація, передана в кожному конкретному випадку, відрізняється. Коли використовуються обидва кваліфікатори, результат – це сукупність двох конструкцій, тобто:

Якщо використовується лише один кваліфікатор, то невикористаний простір не повинен заповнюватися .8 або .9, а має залишатися незаповненим, оскільки .8 і .9 є дійсними значеннями оцінки і використовуються для відповідного кваліфікатора.

Приклади застосування двох кваліфікаторів

d4500 Прогулянки на короткі відстані

Для кваліфікатора виконання цей домен відноситься до ходьби пішки у поточному середовищі людини, наприклад, на різних поверхнях і в умовах з використанням тростини, ходунків або інших допоміжних пристроїв на відстані до 1 км. Наприклад, виконання для людини, яка втратила ногу в результаті нещасного випадку на виробництві і з тих пір користується тростиною, і стикається з помірними труднощами при прогулянках в сусідніх районах, де дуже круті та надто слизькі поверхні, може бути закодована наступним чином:

d4500.3 _помірне обмеження у виконанні для прогулянки на короткі відстані

Для кваліфікатора здатності цей домен відноситься до здатності особи обходитися без сторонньої допомоги. Щоб нейтралізувати різний вплив різних середовищ, спроможність необхідно оцінювати в «стандартизованому» середовищі. Це стандартизоване середовище може бути: (а) фактичне середовище, яке зазвичай використовується для оцінки здатності в умовах тестування; або (б) у випадках, коли це неможливо, передбачуване середовище, яке, як видається, матиме однорідний вплив. Наприклад, реальна здатність вищезгаданої людини пройти без тростини в стандартному середовищі (наприклад, з плоскими і не ковзкими  поверхнями) буде дуже обмеженою. Отже, здатність людини може бути закодована наступним чином:

d4500._ 3 тяжке обмеження здатності прогулянок на короткі відстані

Користувачі, які бажають вказати поточне або стандартизоване середовище під час використання кваліфікаторів здатності та виконання, повинні використовувати класифікацію Факторів навколишнього середовища (див. Конвенцію кодів 3 для Факторів навколишнього середовища в Підрозділі 3 вище)