Пошкодження, що не призводить до обмеження здатності та відсутності проблем у виконанні
Дитина народжується з відсутністю нігтя. Ця вада розвитку є порушенням структури, але не перешкоджає функціонуванню рук дитини або те, що дитина може робити з цією рукою, тому обмеження здатності дитини не існує. Точно так само не повинно бути проблем із виконанням, наприклад, грати з іншими дітьми без кепкування та виключення з гри – через цю ваду. Отже, дитина не має обмежень щодо здатності або проблем у виконанні.
Порушення, що призводить до обмеження здатності, але призводить до проблем виконання
Дитина з діабетом дитина має порушення функції: підшлункова залоза не працює належним чином щодо вироблення інсуліну. Діабет можна контролювати ліками, а саме
інсуліном. При контролі функціонування організму (рівня інсуліну) відсутні будь-які обмеження щодо здатності, пов’язаної з порушенням. Проте, дитина з діабетом, швидше за все, буде мати проблеми виконання при спілкуванні з друзями чи однолітками при вживанні їжі, оскільки дитина повинна обмежувати вживання цукру. Відсутність відповідної їжі може створювати бар’єр. Отже, дитина не зможе брати участь у соціалізації за існуючих умов, якщо не будуть вжиті кроки для забезпечення відповідної їжі, незважаючи на відсутність обмежень у здатності.
Інший приклад – це особа з вітіліго на обличчі, але без інших фізичних скарг. Ця косметична проблема не створює жодних обмежень у здатності. Однак, людина може жити в тому місці, де вітіліго помилково сприймається за проказу, і тому вважається заразним.
Отже, в поточному середовищі людини це негативне ставлення є бар’єром навколишнього середовища, що призводить до значних проблем у взаємодії між людьми.
Порушення, що призводить до обмеження здатності та, залежно від обставин, до проблем або відсутності проблем у виконанні
Значні зміни інтелектуального розвитку – це розумове порушення. Це може призвести до деяких обмежень у різних здатностях людини. Фактори навколишнього середовища, однак, можуть вплинути на ступінь виконання особи в різних сферах життя. Наприклад, дитина з цим розумовим порушенням може відчувати незначний недолік у середовищі, де очікування не є високими для загального населення, і де дитині надано безліч простих, повторюваних, але необхідних завдань для виконання. У цьому середовищі дитина буде добре працювати в різних життєвих ситуаціях.
Подібна дитина, яка зростає в умовах конкуренції та високих схоластичних очікувань, може зіткнутися з більшою кількістю проблем у роботі в різних життєвих ситуаціях порівняно з першою дитиною.
Цей приклад висвітлює дві проблеми. Перша полягає в тому, що норми чи стандарти населення, щодо яких порівнюється функціонування особи, повинні відповідати дійсному поточному середовищу. Друга полягає в тому, що наявність чи відсутність факторів навколишнього середовища може сприяти чи перешкоджати цьому функціонуванню.
Порушення, що мало місце в минулому і яке не призводить до обмеження здатності, але все ще викликає проблеми у виконанні
Особа, яка відновилася після гострого психотичного епізоду, але яка носить клеймо (стигму) «психічного пацієнта», може мати проблеми з роботою у сфері зайнятості або
міжособистісних взаємодіях через негативне ставлення людей у своєму оточенні. Тому участь людини у працевлаштуванні та соціальному житті обмежена.
Різні порушення та обмеження здатності, що призводять до подібних проблем у виконанні
Особа не може бути найнята на роботу, тому що ступінь його або її порушення (тетраплегія), як видається, перешкоджає виконанню певних вимог до роботи (наприклад, використання комп’ютера з ручною клавіатурою). Робоче місце не має необхідних адаптацій, щоб полегшити виконання персоналом цих вимог щодо роботи (наприклад, програмне забезпечення для розпізнавання голосу, яке замінює ручну клавіатуру).
Інша особа з менш тяжкою тетраплегією може вміти виконувати необхідні завдання, але не може бути найнятою через заповнення квоти найму людей з обмеженням життєдіяльності.
Третя особа, здатна виконувати необхідну роботу, не може бути найнята, оскільки він або вона мають обмеження активності, яке вимагає використання інвалідного візка, а робоче місце недоступне для інвалідних візків.
Нарешті, індивід, який користується інвалідним візком, може бути найнятий на роботу, і матиме здатність виконувати робочі завдання, і насправді виконує їх у робочому контексті. Однак, ця людина може все ще мати проблеми у виконанні в доменах міжособистісних взаємодій із колегами через недоступність зон відпочинку, пов’язаних з роботою. Ця проблема виконання у спілкуванні на робочому місці може перешкоджати доступу до можливостей карєрного росту.
Всі чотири описані особи стикаються з проблемами праці у домені зайнятості через різні фактори навколишнього середовища, які взаємодіють із станом їх здоров’я або порушенням. Для першої особи бар’єри навколишнього середовища включають відсутність відповідних адаптацій на робочому місці та, можливо, негативне ставлення. Друга особа стикається з негативним ставленням до працевлаштування людей із обмеженням життєдіяльності. Третя особа стикається з недоступністю облаштованого середовища, а остання особа стикається з негативним ставленням до людей із обмеженням життєдіяльності взагалі.
Підозри на порушення, що призводять до помітних проблем у виконанні без обмежень у здатності
Індивід працює з пацієнтами, які хворіють на СНІД. Цей індивід є здоровим, але повинен періодично проходити тестування на ВІЛ. Він не має обмежень здатності.
Незважаючи на це, люди, які його знають, можуть виявляти соціальну підозрілість через потенційну можливість ураження вірусом і тому уникають його. Це призводить до значних проблем у виконанні людини в домені соціальних взаємодій та спільноти, соціального та громадянського життя. Його участь (залучення) обмежується через негативне ставлення людей, які його оточують.
Порушення, які наразі не класифікуються в МКФ, що призводять до проблем у виконанні
В особи є матір, яка померла від раку молочної залози. Їй 45 років, і напередодні внаслідок добровільного обстеження було виявлено, що ця особа несе генетичний код, який ставить її під загрозу раку молочної залози. Вона не має проблем з функціонуванням чи структурою організму чи обмеженням здатності, але їй відмовлено у медичному страхуванні у своїй страховій компанії через підвищений ризик раку молочної залози. Її участь в домені догляду за здоров’ям обмежена через політику компанії зі страхування здоров’я.
Додаткові приклади
10-річний хлопчик звертається до логопеда з реферативним діагнозом «заїкання». Під час обстеження виникають проблеми з відсутністю пауз в мовленні, між- і внутрішньовербальними прискореннями, проблеми в роботі рухів мови та недостатньому ритмі мови (порушення). У школі виникають проблеми з читанням вголос і розмовами (обмеження здатності). Під час групових обговорень він не бере на себе ніякої ініціативи для участі в обговореннях, хоча він хотів би (проблема виконання в домені спілкування з багатьма людьми). Залучення цього хлопця в розмову обмежене, коли він у групі, через суспільні норми та практики, що стосується упорядкованого характеру розмов.
40-річна жінка з травмою шиї чотиримісячної давнини скаржиться на біль у шиї, сильний головний біль, запаморочення, зниження м’язової сили та тривогу (порушення). Її
здатність ходити, готувати, прибирати, працювати за комп’ютером та керувати автомобілем обмежені (обмеження в здатності). Під час консультації з лікарем було взаємно погоджено чекати, доки проблеми не будуть знижені, перш ніж вона зможе повернутися до своєї колишньої повної зайнятості з фіксованим часом роботи (проблеми у виконанні у сфері зайнятості). Якби політика на робочому місці в її нинішній ситуації дозволила б забезпечити гнучкі години роботи, то звільнившись, коли її симптоми були особливо поганими, вона могла б працювати вдома, а її участь у сфері зайнятості би покращилася.