(F90-F98) РОЗЛАДИ ПОВЕДІНКИ ТА ЕМОЦІЙ, ЯКІ ЗАЗВИЧАЙ ПОЧИНАЮТЬСЯ В ДИТЯЧОМУ ТА ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ

РОЗЛАДИ ПОВЕДІНКИ ТА ЕМОЦІЙ, ЯКІ ЗАЗВИЧАЙ ПОЧИНАЮТЬСЯ В ДИТЯЧОМУ ТА ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ (F90-F98)

F90 Гiперкiнетичнi розлади
Група розладів, яка характеризується раннім початком (переважно у перші п’ять років життя), відсутністю витримки у діяльності, яка вимагає використання когнітивних функцій, та схильністю до перескакування з однієї діяльності на іншу, не завершивши жодної, разом з дезорганізованою, слабо регульованою та надмірною активністю. Можуть додаватися ще інші розлади.
Гіперкінетичні діти часто необережні та імпульсивні, схильні до потрапляння у неприємні ситуації та часто мають проблеми з дисципліною через необдумане, а не навмисне порушення правил.
Вони спілкуються з дорослими без дотримання соціальних норм, без жодних обмежень та обережності. Інші діти їх недолюблюють, тому вони часто опиняються в ізоляції. Характерним є порушення когнітивних функцій, а також досить часто спостерігається специфічна затримка
моторного розвитку та мови. До вторинних ускладнень належать асоціальна поведінка та відсутність почуття власної гідності.
Виключено:
Тривожні розлади (F41.-)
Афективні розлади настрою (F30-F39)
Первазивні розлади розвитку (F84.-)
Шизофренія (F20.-)

F90.0 Розлади рухової активності та уваги
▼0049
Дефіцит уваги:

  • з гіперактивністю
  • розлад з гіперактивністю
  • синдром з гіперактивністю

F90.1 Гіперкінетичний розлад поведінки
Гіперкінетичний розлад, пов'язаний з розладом поведінки

F90.8 Інші гіперкінетичні розлади

F90.9 Гіперкінетичний розлад, неуточнений
Гіперкінетична реакція у дітей та підлітків БДВ
Гіперкінетичний синдром БДВ

F91 Розлади поведінки
Розлади, які характеризуються повторними та стійкими моделями асоціальної, агресивної або зухвалої поведінки. Така поведінка передбачає істотне порушення соціальних очікувань в залежності від віку; порушення поведінки у цих випадках є серйознішими, ніж просто бешкетування дітей чи підлітків та передбачає стійку модель поведінки (протягом шести місяців або довше). Ознаки розладу поведінки можуть бути симпто мами інших психічних розладів, у разі чого переважає основний діагноз. Прикладами поведінки, на основі якої можна встановити такий діагноз, можуть бути часті бійки або жорстоке поводження з ровесниками, жорстокість по відношенню до інших людей та тварин, схильність до пошкодження майна, підпали, крадіжки, постійна брехня, прогулювання школи та втеча з дому, занадто часті та сильні зміни настрою, та непокора. Будь-яка з описаних вище моделей поведінки, якщо вона помічається, є підставою для встановлення діагнозу, але не окремі асоціальні вчинки.
Виключено:
Афективні розлади (F30-F39)
Первазивні розлади розвитку (F84.-)
Шизофренія (F20.-)
У випадках, коли стану супутні емоційні розлади (F92.-)

F91.0 Розлад поведінки в межах внутрішньосімейних стосунків
Розлад поведінки, який включає дисоціальну та агресивну поведінку (та не просто опозиційну, зухвалу, антисоціальну поведінку), яка повністю, або майже повністю, направлена на власний дім та взаємодію з найближчими членами родини або найближчим оточенням. Під час такого розладу мають бути присутні усі критерії, описані у F91.-; навіть сильне погіршення стосунків між батьками та дітьми не є саме по собі достатньою підставою для такого діагнозу.

F91.1 Асоціальний розлад поведінки
Розлад характеризується поєднанням стійкої асоціальної або агресивної поведінки (яка відповідає
усім критеріям для F91.-, та не є просто опозиційною, зухвалою, антисоціальною поведінкою) зі
значними загальними порушеннями у відносинах дитини з іншими дітьми.
Розлад поведінки самотньо-агресивного типу
Асоціально-агресивний розлад

F91.2 Розлад соціальної поведінки
Розлад поведінки, який включає стійку асоціальну або агресивну поведінку (яка відповідає усім критеріям для F91.-, та не просто опозиційну, зухвалу, антисоціальну поведінку) особи, яка загалом добре інтегрована у своїй групі однолітків.
Розлад поведінки групового типу
Групове правопорушення
Групова злочинність
Групова крадіжка
Прогули шкільних занять

F91.3 Опозиційно-акцентуйований розлад
Розлад поведінки, який виникає переважно у дітей молодшого віку та характеризується помітно зухвалою, неслухняною, антисоціальною поведінкою, яка не включає вчинення злочинів або більш крайні форми агресивної або асоціальної поведінки. Для цього розладу характерні усі критерії для F91.-, навіть сильно шкодлива або капризна поведінка не є сама по собі підставою для такого діагнозу. Необхідно обережно використовувати цю категорію, особливо по відношенню до старших дітей, оскільки клінічно істотний розлад поведінки часто супроводжується асоціальною або агресивною поведінкою, яка є сильнішою за звичайну непокору, неслухняність або порушення
порядку.

F91.8 Інші розлади поведінки

F91.9 Розлад поведінки, неуточнений
Дитячий:

  • розлад поведінки БДВ
  • розлад у взаєминах БДВ

F92 Змішані розлади поведінки та емоцій
Група розладів, яка характеризується поєднанням стійкої агресивної, дисоціальної або зухвалої поведінки з явними та помітними симптомами депресії, тривоги або іншого емоційного пригнічення. Повинні бути присутні ознаки розладу поведінки у дітей (F91.-), розладів емоцій у дітей (F93.-) або невротичного діагнозу дорослого типу (F40-F48) або розладу настрою (F30-F39).

F92.0 Депресивний розлад поведінки
Діагностика цього розладу потребує наявності розладів поведінки (F91.-) з постійною депресією (F32.-), проявом якої є надмірне страждання, втрата інтересу до занять та вміння знаходити задоволення у повсякденному житті, почуття особистої провини та безнадії. Можуть спостерігатися порушення апетиту та сну.
Розлад поведінки у F91.-, пов'язаний з депресивним розладом у F32.-

F92.8 Інші змішані розлади поведінки та емоцій
Для цієї категорії характерне поєднання розладу поведінки (F91.-) зі стійкими та помітними емоційними симптомами, такими як тривога, нав’язливий стан або імпульсивне бажання, деперсоналізація або дереалізація, фобії чи іпохондричний синдром.
Розлад поведінки у F91.-, пов'язаний з:

  • емоційним розладом у F93.-
  • невротичним розладом у F40-F48

F92.9 Змішаний розлад поведінки та емоцій, неуточнений

F93 Емоційні розлади, початок яких специфічний для дитячого віку
Переважно перебільшення стандартних тенденцій розвитку, а не явищ, які самі по собі є якісним порушенням. Відповідність розвитку є основною ознакою для встановлення діагнозу під час визначення різниці між цими емоційними розладами, специфічними для дитячого віку, та невротичними розладами (F40-F48).

Виключено: якщо, пов'язанні з розладом поведінки (F92.-)

F93.0 Тривожний розлад у дітей, пов'язаний з розлукою
Такий діагноз ставиться, якщо в основі тривоги лежить страх перед розлукою, та якщо така тривога вперше виникла у дитини молодшого віку. Від нормального остраху залишитися самотнім це відрізняється тяжким ступенем вираженості, включаючи аномальну для цього вікового періоду тривалість, а також тим, що ця тривожність створює значні проблеми соціального функціонування.

Виключено:
Розлади настрою [афективні] (F30-F39)
Невротичні розлади (F40-F48)
Тривожно-фобічний розлад у дитячому віці (F93.1)
Соціальний тривожний розлад у дитячому віці (F93.2)

F93.1 Тривожно-фобічний розлад у дитячому віці
Страхи у дитини, які відповідають фазі її вікового розвитку, та виникають (у певній мірі) у більшості дітей, але є анормальними за тяжкістю. Інші страхи, які виникають у дитинстві, але які не є нормальною частиною психологічного розвитку (наприклад, агорафобія), повинні кодуватися відповідною категорією у класі F40-F48.

Виключено: генералізований тривожний розлад (F41.1)

F93.2 Соціальний тривожний розлад у дитячому віці
Для цього розладу характерні обережність з незнайомцями та страх або тривога перед новими, незнайомими або соціально значущими ситуаціями. Ця категорія використовується лише тоді, коли ці страхи виникають у дітей молодшого віку, мають аномальну тяжкість та супроводжуються проблемами соціального функціонування.
Уникнення незнайомих осіб у дитячому та підлітковому віці

F93.3 Суперництво між дітьми
Більшість дітей молодшого віку демонструють певний ступінь емоційного порушення після народження в родині другої дитини. Можна ставити діагноз порушення, пов’ язаного з суперництвом, лише якщо ступінь або інтенсивність порушення є статистично незвичайними та пов’язані з порушенням соціальної взаємодії.
Ревнощі близнюків

F93.8 Інші емоційні розлади в дитячому віці
Розлад ідентифікації
Надмірний нав’язливий страх

Виключено: розлад статевої ідентифікації у дітей (F64.2)

F93.9 Емоційний розлад в дитячому віці, неуточнений

F94 Розлади соціального функціонування, початок яких специфічний для дитячого та підліткового віку
Трохи різнорідна група розладів, що об’єднує порушення соціального функціонування, яке починається у період розвитку, але яке (на відміну від загальних розладів розвитку) не характеризуються очевидно цілковитою недієздатністю до соціальних контактів або дефіцитом, який розповсюджується на усі сфери функціонування. У багатьох випадках провідну роль у етіології відіграють серйозні зміни оточення або нестатки.

F94.0 Елективний мутизм
Проявом елективного мутизму є постійна відмова дитини розмовляти в специфічних соціальних ситуаціях, в яких від неї таке спілкування очікується. В інших ситуаціях така дитина розмовляти може. Розлад, як правило, пов'язаний з явними особистісними рисами, у тому числі соціофобією, соціальною ізоляцією, схильністю до переживань або супротивом.
Селективний мутизм

Виключено:
Перазивні розлади розвитку (F84.-)
Шизофренія (F20.-)
Специфічні розлади розвитку мовлення та мови (F80.-)
Транзиторний мутизм, як складова страху розлуки в ранньому дитинстві (F93.0)

F94.1 Порушення здатності пристосовуватися у дитячому віці
Починається у перші п’ять років життя та характеризується стійкими патологічними змінами моделі соціальних відносин дитини, що пов’язані з емоційним розладом та є реакцією на зміну оточення (наприклад, боязливість та надмірна настороженість, слабка соціальна взаємодія з однолітками, агресія по відношенню до себе та інших, страждання, та порушення росту у певних випадках). Синдром, як правило, є прямим результатом недоліків в догляді за дитиною, насильством або дуже поганим поводженням.
Використовуйте додатковий код для зазначення супутньої затримки фізичного та розумового розвитку.

Виключено:
Синдром Аспергера (F84.5)
Розгальмованість поведінки в дитячому віці (F94.2)
Синдром жорстокого поводження (T74.-)
Нормальні зміни у моделі селективної прихильності
Сексуальне чи фізичне насильство в дитинстві, що призводить до психосоціальних проблем (Z61.4-Z61.6)

F94.2 Порушення, що проявляються розгальмованістю поведінки в дитячому віці
Особлива модель аномального соціального функціонування, яка виникає у перші п’ять років життя та залишається надалі, незважаючи на значні зміни оточення, наприклад, відсутність селективності у виборі друзів, поведінка, спрямована на привернення уваги та недиференційовано приязне поводження, слабко модульовані соціальні взаємодії з однолітками; в залежності від обставин можуть бути супутні порушення емоцій або поведінки.
Психопатія за відсутності прихильності
Синдром лікувального закладу

Виключено:
Синдром Аспергера (F84.5)
Синдром відриву від дому у дітей (F43.2)
Гіперкінетичні розлади (F90.-)
Порушення здатності пристосовуватися у дитячому віці (F94.1)

F94.8 Інші розлади соціальної поведінки у дитячому віці

F94.9 Розлад соціальної поведінки, неуточнений

F95 Тикозні розлади
Синдроми, основними проявами яких є певна форма тику. Тик це мимовільний, швидкий, повторюваний, неритмічний моторний рух (зазвичай, з залученням обмеженої групи м’язів) або голосовий акт, який починається раптово та є мимовільним. Вважаться, що тики неможливо подолати, але вони можуть бути придушені на певний час, вони посилюються під впливом стресу та зникають під час сну. До розповсюджених простих моторних тиків належать моргання очима, мимовільні повертання голови, знизування плечима та кривляння. До розповсюджених простих голосових тиків належать прочищення горла, гавкання, шморгання носом, та шипіння. До загальних складних моторних тиків належать нанесення собі ударів, підстрибування та підскоки.
До загальних складних голосових тиків належать повторення певних слів та іноді використання соціально неприйнятних (часто образливих) слів (копролалія), та повторення власних звуків або слів (паліфразія).

F95.0 Транзиторний тикозний розлад
Відповідає загальним критеріям для тикозних розладів, але ці тики не тривають довше 12 місяців.
Зазвичай, тики виражаються у формі моргання очима, кривляння або посіпування голови.

F95.1 Хронічний моторний або голосовий тикозний розлад
Стан, який відповідає загальним критеріям тикозного розладу. При ньому спостерігаються одиничні або множинні моторні або голосові тики (один з них), які виникають у хворого багато разів на день, та тривають більше року.

F95.2 Комбінований голосовий та множинний моторний тикозний розлад [синдром де ля Туретта]
Цей різновид тиків, при якому спостерігаються множинні моторні тики й один або більше голосових тиків, але не обов’язково одночасно. Симптоматика, зазвичай, погіршується у підлітковому віці та залишається у дорослому житті. Голосові тики часто множинні з нестримними повторюваними вокалізмами, прочищенням горла та кряканням, також зустрічається вживання образливих слів або фраз. Іноді вони супроводжуються ехопраксією, яка може носити образливий характер (копропраксія).

F95.8 Інші тикозні розлади

F95.9 Тикозний розлад, неуточнений
Тик БДВ

F98 Інші розлади поведінки та емоцій, які зазвичай починаються в дитячому та підлітковому віці
Різнорідна група розладів, яку об’єднує лише початок у дитячому віці, але в іншому вони багато у чому відрізняються. Деякі стани представляють чітко визначені синдроми, але інші являють собою лише комплекс симптомів, які вимагають втручання через свою частоту та зв'язок з психосоціальними проблемами, та оскільки вони не можуть бути включені до інших синдромів.

Виключено:
Затримка дихання (напади) (R06.8)
Розлад статевої ідентифікації у дітей (F64.2)
Синдром Клейне-Левіна (G47.8)
Обсесивно-компульсивний розлад (F42.-)
Розлади сну внаслідок емоційних причин (F51.-)

F98.0 Неорганічний енурез
Неорганічний енурез - мимовільне або навмисне випускання сечі вдень та вночі, яке є ненормальним з точки зору психічного віку особи, не обумовлене відсутністю контролю над функцією сечового міхура внаслідок будь-якого неврологічного захворювання, епілептичного нападу або структурної аномалії сечових шляхів. Енурез може безперервно спостерігатися з самого народження або виникнути після періоду досягнення контролю над цією фізіологічною функцією. В деяких випадках, енурез супроводжується емоційними або поведінковими розладами загального характеру.
Енурез (первинний) (вторинний) неорганічного походження
Функціональний енурез
Психогенний енурез
Нетримання сечі неорганічного походження

Виключено: енурез БДВ (R32)

F98.1 Неорганічний енкопрез
Повторювана, навмисна або ненавмисна дефекація, зазвичай з нормальними або майже нормальними випорожненнями, у місцях, недоречних для цієї мети з точки зору соціально- культурних переконань особи. Такий стан може бути ненормальним продовженням нормальної дитячої нестриманості, він може характеризуватися втратою контролю після періоду контролю над такою фізіологічною функцією, або це може бути навмисне випорожнення у неналежному місці, незважаючи на нормальний фізіологічний контроль над кишечником. Такий стан може бути виражений одним симптомом, або він може бути частиною більш широкого розладу, особливо емоційного розладу (F93.-) або розладу поведінки (F91.-).
Функціональний енкопрез
Нетримання калу неорганічного походження
Психогенний енкопрез
Використовуйте додатковий код для позначення паралельно існуючої причини констипації.

Виключено: енкопрез БДВ (R15)

F98.2 Розлад споживання їжі у новонароджених та дітей
Розлади харчування з різними проявами, які є специфічними саме для немовлят та дітей молодшого віку. У більшості випадків вони включають в себе відмову від прийому їжі та крайню вередливість в умовах забезпечення нормального харчування, достатньо компетентної особи, яка піклується про дитину, та відсутності органічної хвороби. Це може супроводжуватися постійною жуйкою (повторюваним відригуванням без нудоти або захворювання шлунково-кишкового тракту).
Румінація у немовлят

Виключено:
Анорексія нейрогенна та інші розлади, пов’язані зі споживанням їжі (F50.-)
Труднощі, пов’язані з годуванням та введенням їжі (R63.3)
Проблеми вигодовування новонародженого (P92.-)
Спотворений апетит у новонароджених та дітей (F98.3)

F98.3 Спотворений апетит у новонароджених та дітей
Постійне вживання неїстівних речовин (таких як, земля, крейда, тощо). Це може бути одним з багатьох симптомів, які є частиною більш широкого психічного розладу (такого як аутизм), або відносно ізольованою психопатологічною поведінкою; тут класифікується лише останнє. Це явище найчастіше зустрічається у дітей з затримкою розвитку та, якщо має місце затримка розвитку, необхідно обирати F70-F79 для основного діагнозу.

F98.4 Розлади у вигляді стереотипних рухів
Довільні, повторювані, стереотипні, не функціональні (та часто ритмічні) рухи, які не є частиною будь-якого визнаного психічного або неврологічного стану. Якщо такі рухи є симптомами іншого розладу, необхідно кодувати лише загальний розлад. Рухи, що не призводять до самокаліцтва включають: розгойдування тіла, похитування головою, висмикування волосся, накручування волосся, стукання пальцями та змахування руками. Стереотипні рухи, що призводять до завдання собі шкоди, найчастіше включають повторювані удари головою, биття себе по обличчю, тикання пальцем в очі, кусання рук, губ або інших частин тіла. Усі стереотипні розлади рухів, зазвичай, супроводжуються розумовою відсталістю (у такому випадку необхідно кодувати обидва явища).
Якщо тикання пальцем в очі характерне для дитини з порушеннями зору, необхідно кодувати обидва діагнози: тикання пальцем в очі у цій категорії та стан зору відповідним кодом соматичного розладу.
Стереотипне порушення, звичка

Виключено:
Анормальні довільні рухи (R25.-)
Розлади моторики органічного походження (G20-G25)
Кусання нігтів (F98.8)
Колупання в носі (F98.8)
Стереотипи, що є частиною психічного захворювання (F00-F95)
Смоктання пальця (F98.8)
Тикові розлади (F95.-)
Трихотиломанія (F63.3)

F98.5 Заїкання
Мовлення, яке характеризується частим повторенням або подовженням звуків чи складів або слів, чи частими затримками та паузами, які порушують ритмічний перебіг мовлення. Це може класифікуватися як розлад лише тоді, коли воно є достатньо сильним, щоб помітно порушувати потік мовлення.

Виключено:
Метушливість у мовленні (F98.6)
Тикові розлади (F95.-)

F98.6 Метушливість у мовленні
Швидке мовлення без зупинок у місцях, де мають бути розділові знаки, але без повторень або затримок, настільки виражене, що значно знижує зрозумілість вимовленого. Мовлення нерівномірне та неритмічне, з різкими сплесками, які включають порушені моделі побудови фрази.

Виключено:
Заїкання (F98.5)
Тикові розлади (F95.-)

F98.8 Інші уточнені розлади поведінки та емоцій, що виникають у дитячому та підлітковому віці
Розлад, викликаний дефіцитом уваги, без гіперактивності
Надмірна мастурбація
Кусання нігтів
Моргання носом
Смоктання пальця

F98.9 Неуточнений розлад поведінки та емоцій, що виникає у дитячому та підлітковому віці